wycieczki szkolne 2017/2018
____________________________
Ojcowski Park Narodowy - Kraków - Wieliczka
16-18 maj 2018

W dniach 16-18 maj odbyła się wycieczka w okolice Krakowa klas: 6a, 6b i 7b.
Pierwszego dnia zwiedzili Ojcowski Park Narodowy, jaskinię Łokietka, zamek na Pieskowej skale oraz Maczugę Herkulesa. Drugiego dnia podziwiali piękne wnętrza katedry na Wawelu z podziemiami, dziedzińcem zamku i legendarnym smokiem wawelskim ziejącym prawdziwym ogniem, wieżę z Dzwonem Zygmunta, kościół Mariacki z niezwykłym ołtarzem mistrza Wita Stwosza, budynek ze słynnym oknem papieskim przy ulicy franciszkańskiej oraz Collegium Medicum czyli równie słynny Uniwersytet Jagieloński. Na koniec dnia urokliwe Sukiennice. Aby dopełnić atrakcji dnia wieczorem odbył się quiz wiedzy o okolicznych zabytkach oraz zabawy i dyskoteka czy raczej pląsy przy muzyce i to tylko dla wytrwałych bo niestety znużenie trudami dnia szybko dało o sobie znać. W ostatnim dniu wycieczki uczniowie zwiedzili kopalnię Wieliczkę. W pełnym rynsztunku górniczym, zaopatrzeni w niezbędny górniczy sprzęt, lampy, akumulatory, kaski i odpowiednie uniformy przemierzyli jej korytarze trasą górniczą. Zapoznali się z podstawami pracy górniczej i zasadami bezpieczeństwa. Próbowali swych sił tnąc kłodę drewna, zwijając sznur, krusząc bryłki soli, badając stan powietrza, poruszając się w wyzanczonym kierunku na podstawie mapy. To była cenna lekcja, podczas której poznali legendy i historię tego miejsca jak również uzmysłowili sobie jak ciężką i niebezpieczną pracą jest praca górnika. Na koniec wszyscy uczestnicy wycieczki otrzymali pamiątkowe certyfikaty potwierdzające zapoznanie się z podstawami pracy górnika. Do domów powrócili pełni wrażeń i bardzo szczęśliwi.

Kraków – Wieliczka 10-11.05.2018 r.

W dniach 10 – 11.05.2018 roku odbyła się wycieczka integracyjna do Wieliczki oraz Krakowa, w której wzięli udział uczniowie klas IVc, Va i Vb. Pierwszego dnia wycieczki zwiedziliśmy Kopalnię Soli w Wieliczce. Pod opieką doświadczonych przewodników oraz wychowawców, zeszliśmy na głębokość ponad 130 metrów, zwiedzając podziemne korytarze, rzeźby i kapliczki. Podczas zwiedzania spotkaliśmy górników, z którymi zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie, a także wysłuchaliśmy ciekawych historii z początków powstania kopalni i zasad wydobywania soli. Mieliśmy również okazję zobaczyć podziemne zbiorniki wodne z solanką, obejrzeć trójwymiarowy film w podziemnym kinie i zakupić pamiątki.

W kolejnym dniu wycieczki zwiedziliśmy krakowski Wawel, po którym oprowadził nas inny doświadczony przewodnik, który opowiedział nam niezwykle interesującą historię miasta i legendy o Smoku Wawelskim. Byliśmy również w Kościele Mariackim oraz podziemnych grobowcach Polskich Królów i sławnych poetów pod Kaplicą Zygmuntowską. Wysłuchaliśmy także Hejnału Mariackiego granego na żywo z Wieży Mariackiej Kościoła Najświętszej Marii Panny. Ciekawym wyzwaniem było wejście na Wieżę Zygmuntowską przy Katedrze Wawelskiej i obejrzenie Dzwonu Zygmunta. Wszyscy dotknęliśmy serca dzwonu i pomyśleliśmy życzenia. Podobno się spełniają!Kraków jest piękny o tej porze roku.

Wycieczki integracyjne uczniów
Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Kostomłotach
z cyklu Podróże kształcą

W dniu 18 września 2017 roku uczniowie klas pierwszych wyruszyli na pierwszą całodniową integracyjną wycieczkę do Dusznik Zdrój i Wambierzyc.
Droga nieznacznie się dłużyła, ale w autobusie było ciepło, wygodnie i wesoło. W końcu przybyliśmy na miejsce, gdzie udaliśmy się do muzeum papiernictwa, które zostało utworzone w 1968 roku w XVII-wiecznym młynie. Tam wysłuchaliśmy wykładu o procesach powstawania papieru i obejrzeliśmy wiele ciekawych wystaw. Następnie każdy z nas w tzw. czerpalni po założeniu fartucha ochronnego miał okazję własnoręcznie zrobić kartkę papieru ze znakiem wodnym i kwiatkami. Po wyczerpującej pracy nad papierem udaliśmy się do pijalni wód, które wypływają z łupków położonych na znacznych głębokościach, a największą rolę odgrywają tu związki sodu i wapnia z obfitością dwutlenku węgla i żelaza. Po spróbowaniu wód, pojechaliśmy do Wambierzyc, gdzie obejrzeliśmy mini zoo, puszczaliśmy ogromnej wielkości bańki mydlane i co najważniejsze zjedliśmy kiełbaski pieczone na ognisku. Pełni wrażeń z uśmiechem na buzi w godzinach wieczornych wróciliśmy do swoich domów.

25 września 2017 roku w poniedziałkowy deszczowy poranek czwartoklasiści i piątoklasiści wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę integracyjną do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Muzeum mieści się na terenie zespołu historycznej parowozowni w Jaworzynie Śląskiej.
Gdy dotarli na miejsce pogoda się poprawiła. Po deszczu nie było już śladu. Zostali podzieleni na grupy i rozpoczęli zwiedzanie z pracownikami muzeum. Okazało się, że czeka na nich wiele atrakcji. Zobaczyli kolekcję zabytkowego taboru kolejowego powstałego w latach 1870- 1970, którego trzon stanowi zbiór lokomotyw parowych produkcji polskiej, niemieckiej czy amerykańskiej. Obejrzeli wystawę dawnych radioodbiorników i kolejowych urządzeń radiotechnicznych oraz maszyn i urządzeń przemysłowych, ekspozycję zabawkarstwa samochodowego czy makietę kolejową. Duże zainteresowanie naszych uczniów zdobył amerykański autobus szkolny, który do tej pory widzieli tylko w filmach. Najciekawszą częścią wycieczki okazała się przejażdżka parowozem, podczas której mogli zobaczyć ważne dla historii techniki kolejowej obiekty – m.in. żuraw wodny, dźwig węglowy, budynek olejarni i piaskowni czy zapadnię kolejową.
Pełni wiedzy i niezapomnianych wrażeń wrócili do szkoły.