Laboratoria Przyszłości

Rok szkolny 2023/2024

Lekcja z aparatem fotograficznym

W klasie III A 08.02.2024 roku zostały przeprowadzone zajęcia z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie realizowali temat „Roboty humanoidalne”. W zespołach konstruowali roboty z materiałów do recyklingu. W czasie lekcji narzędziami do nauki i świetnej zabawy były: aparat fotograficzny Canon EOS M50 i statyw. Uczniowie zapoznali się z budową i działaniem aparatu fotograficznego. Podczas zajęć samodzielnie wykonywali zdjęcia, na których uwiecznili swoje arcydzieła. Była to lekcja pracy, zabawy i nowych doświadczeń.

Uczniowie klas szóstych projektują w 3D

Uczniowie klas szóstych poznali tajniki projektowania, korzystając z narzędzi platformy Tinkercad. Na lekcji informatyki tworzyli projekty według własnego pomysłu „płatek śniegu”. Łączyli gotowe elementy (figury) w zaplanowaną całość. Kolejnym etapem było przygotowanie projektów do wydruku i zapisanie na platformie Tinkercad. No to start – drukujemy.

Europejski Tydzień Kodowania CodeWeek 2023

Już po raz drugi uczniowie szkoły podstawowej im. Marii Konopnickiej w Kostomłotach uczestniczyli w europejskim tygodniu kodowania. Akcja w 2023 roku w naszej szkole trwała pełne dwa tygodnie od 16 do 27 października. Europejski Tydzień Kodowania to inicjatywa związana z programowaniem. W związku z wyposażeniem naszej szkoły w pomoce dydaktyczne otrzymane w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” mogliśmy
efektywnie wykorzystać je na zajęciach informatycznych. Na lekcjach informatyki
w klasach IV -VIII uczniowie poprzez realizacje zadań w BlocklyGames mieli możliwość poznać podstawy programowania w języku JavaScript.

Przygodę z zestawem Photon rozpoczęli uczniowie klas czwartych. W trakcie pierwszego spotkania dzieci uczyły swojego kolegę-robota poruszania się w wyznaczonym obszarze, wykonywania poleceń związanych z pokonywaną trasą, zmiany koloru czułek. Poprzez rysowanie palcem na ekranie tableta programowali ścieżkę, którą pokonywał ich nowy przyjaciel.

Uczniowie klas V rozwijali umiejętności z zakresu programowania wykorzystując Scottie Go! – grę edukacyjną z interaktywnym kursem programowania. Scottie Go! to nie tylko nauka programowania dla dzieci ale również nauka logicznego myślenia, kreatywności, podejmowania decyzji, myślenia matematycznego i problemowego. Każdy zespół szukał samodzielnie i opracowywał a następnie prezentował algorytmy prowadzące do rozwiązania sytuacji problemowej. Tylko poprawne rozwiązania prowadziły o krok dalej w nauce kodowania.

Najliczniejsza  grupa uczniów z klas szóstych i siódmych pracowała na zestawach „Lego Spike”, a ich zadaniem było skonstruowanie robota według wybranego wzoru, a następnie za pomocą algorytmów, zaprogramowanie go tak, aby wykonywał określone czynności. Uczniowie pracując w grupach byli bardzo skupienie programując wykonane modele. Każda z grup odniosła sukces wprawiając w ruch wykonany model.

Uczniowie klasy 8 zapoznali się z zestawami modułowymi BeCreo. Każdy zestaw składał się z procesora Arduino, kilku modułów elektronicznych takich jak wyświetlacze, diody, głośniki, silniki czy serwomotory oraz aplikacji, za pomocą której można te moduły zaprogramować.

Aktywności przeprowadzone w ramach Tygodnia Kodowania przyniosły z pewnością uczniom wiele radości i satysfakcji z wykonywanych zadań.
W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania, w klasach I - III odbyły się warsztaty przeprowadzone przez Panią Sarę Konopnicką. Były to zajęcia związane z Projektem Laboratoria Przyszłości. Dotyczyły one wykorzystania na lekcjach Photonów. Dzieci kodowały trasę przejazdu robotów z wykorzystaniem dźwięków oraz świateł. Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem i zapałem wzięli w nich udział.

Rok szkolny 2022/2023

W ŚWIECIE ROBOTÓW I PROGRAMOWANIA

18 listopada 2022 roku w naszej szkole odbyły się zajęcia z robotyki i programowania dla uczniów klas IV - VIII, które poprowadzili absolwenci Politechniki Wrocławskiej inżynierowie Paweł i Piotr Niedziółka. Zajęcia odbyły się w dwóch grupach.
Na część pierwszą zaproszenie zostali uczniowie klas IV -VII. W trakcie przygody z robotyką pracowali na zestawach „Lego Spike”, a ich zadaniem było skonstruowanie robota według wybranego wzoru, a potem za pomocą algorytmów, zaprogramowanie go tak, aby wykonywał określone czynności. To była przede wszystkim kreatywna zabawa, która uczy logicznego myślenia, a ponadto pokazuje zależności między poszczególnymi działaniami.
W drugiej części udział wzięli uczniowie klas V -VIII. Zajęcia opierały się na modułowych zestawach BeCreo przeznaczonych do nauki mechatroniki i programowania. Każdy zestaw składał się z procesora Arduino, kilku modułów elektronicznych takich jak wyświetlacze, diody, głośniki, silniki czy serwomotory oraz aplikacji, za pomocą której można te moduły zaprogramować. Uczestnik zajęć musiał w poszczególnych zadaniach odczytywać dane z czujników, a później ułożyć interaktywny program, który sterował platformą Arduino oraz modułami. Aplikacja czuwała nad prawidłowym rozwiązaniem zadania. W praktycznych ćwiczeniach uczniowie projektowali sygnalizację świetlną, systemy modułowe do inteligentnych domów.
Mamy nadzieję, że wiedza zdobyta podczas warsztatów dała uczestnikom fundamenty, które pozwolą na rozwijanie zainteresowań robotyką i programowaniem. To świetne rozwiązanie, aby zachęcić dzieci do nauki z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Europejski Tydzień Kodowania CodeWeek 2022
W 2022 roku Europejski Tydzień Kodowania odbył się w dniach od 8 do 23 października. Europejski Tydzień Kodowania to inicjatywa związana z programowaniem. Uczniowie naszej szkoły rozpoczęli lub kontynuują swoją przygodę z kodowaniem – CodeWeek jest dla wszystkich. Akcja promuje kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów oraz współpracy przy programowaniu.
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej włączyła się w tą akcję. Zorganizowaliśmy wydarzenia, które realizowane było na lekcjach informatyki, zajęciach dodatkowych. Były one okazją do ćwiczenia logicznego myślenia i rozwijania kompetencji cyfrowych dzieci.

Zadania:
• lekcje z programowania w PixBlocks
• lekcje z programowaniem w JavaScript - BlocklyGames
• zajęcia na macie z Photonem
• gry i zabawy edukacyjne rozwijające logiczne myślenie.